aNaK MuRiD

Friday, August 5, 2016

SERING KENTUT PETANDA HAMIL?

Sering tertanya kenapa sering buang angin tak kira masa?

Hal ini kerana perubahan bentuk tubuh dan badan yang semakin berisi serta makan makanan bergizi yang semakin besar.

Semua orang pasti mengeluarkan gas dalam sehari kerana ianya merupakan tanda bagi orang yang sihat. Akan tetapi bagi ibu yang hamil akan sering kali kentut dalam sehari. 

Kadang-kadang ia menjadi masalah terutama pada waktu berkumpul bersama rakan dan keluarga.

Menurut pakar kesihatan, setiap orang mempunyai kurang lebih 500 cc gas di dalam perutnya, dan gas dalam perut itu harus dibuang dari tubuh dengan beberapa cara. Salah satunya caranya ialah dengan membuang gas antara 14 hingga 20 kali setiap hari, dan sering kali buang gas ini dilakukan tanpa sengaja.

Alasan ibu hamil yang sering kentut adalah disebabkan gas dalam perut yang naik secara signifikan kerana beberapa alasan iaitu rahim yang mengembang disebabkan ada janin yang berkembang di sana sehingga ruangan dalam perut menjadi sempit, dan 500 cc gas tidak dapat bertahan lama di dalam perut dan segera dilepaskan melalui kentut. 


Oleh kerana, kebanyakan ibu hamil yang bertambah nafsu makan dengan memakan makanan begizi sepertu buah-buahan, sayuran, susu kambing/sapi yang mempunyai kandungan yang pastinya menambah penghasilan gas dalam perut sang ibu.

Badan dalam tubuh manusia tidak mempunyai enzim khusus dalam menyerap gula sehingga ia berjalan ke usus besar yang merupakan rumah bagi bakteria tubuh yang berfungsi mencerna gula untuk di ubah menjadi karbon dioksida, metana dan hidrogen. 

Zat ini menghasilkan gas kemudian mencari jalan supaya dapat keluar dari badan, dan salah satu jalan ialah melalui rektum atau buang gas / kentut.

Alasan ibu hamil sering kentut yang lainnya ialah ketika ibu hamil menelan makanan, akan ada udara ikut masuk ke dalam tubuh. Sebahagian besar udara yang masuk ke tubuh kemudian keluar melalui sendawa, akan tetapi ada sebagian udara yang masih ada di dalam tubuh yang kemudian dikeluar melalui kentut.

Cara mengatasi masalah ini ialah dengan memilih makanan yang tidak membuat perut kembung dan buang angin.

Boleh juga, amalkan Peppermint Ginger Plus keluaran shaklee yang pasti nya ORGANIK dan tidak menyebabkan ibu hamil alahan.


Malah, shaklee turut menyediakan SET HAMIL untuk ibu yang baru hamil. ☺️☺️☺️ penting untuk bantu perkembangan janin dalam rahim ibu.

<<< kesihatan anak di jaga sejak di rahim ibu >>> NR



•••
Untuk sebarang pertanyaan berkenaan produk kesihatan shaklee, boleh hubungi saya :

Ain
Sid : 1092671

Sila like page kami :

Cinta Vita Shop
https://www.facebook.com/NRcintavitashop

NR Tamar Cocoa
https://www.facebook.com/NRtamarcocoa

NR Wildan Susu Kambing
https://www.facebook.com/NRwildansusukambing

Terima kasih 😍


No comments: